Fungerande färdtjänst
För många är en fungerande färdtjänst förutsättningen för att livet ska rulla på. Det kan handla om barn som bor långt från sin skola, äldre som ska utföra ärenden eller personer med funktionsnedsättning som ska till sin dagliga verksamhet. När färdtjänsten inte fungerar uppstår en oro som behöver tas på allvar och utredas.
Vid byte av taxi-bolag i Kävlinge menade kommunens styrande politiker att det accepterades en inkörningsperiod med längre väntetider och ovana förare – men varför det egentligen? Frågan ställs på Kävlinges pensionärsråd. Är det ett proffesionellt företag ska man väl kunna förvänta sig att det fungerar från början, eller? Frågan är faktiskt berättigad. Vi pratar om de personer som är de mest utsatta i samhället, de som inte kan kommunicera som vanligt, inte kan röra sig med full kapacitet samt minderåriga och äldre som är beroende av tjänsten.
Varför ska vi inte vara kritiska? Färdtjänst/arbetsresor/skolskjutsar har uppenbarligen inte fungerat med den nya leverantören av tjänsten med tanke på alla de indikationer från våra kommuninvånare som vi mottagit, som kommunens kundtjänst och den gamla leverantören mottagit samt det som skrivits i sociala medier.
Att det var den leverantör som lagt det lägsta anbudet som vann upphandlingen är självklart, men det har uppkommit frågor om i fall avtalet med kommunen verkligen efterlevs.
Jojo-korten behöver inte registreras efter en resa enligt chaufförer – hur faktureras då en resa till kommunen?
Är bilarna utrustade med GPS? Om GPS fanns i alla bilar skulle ingen köra fel.
Det fanns krav på lokalkännedom i upphandlingen, varför hittar då inte chaufförerna?
Hur länge ska vi anse att det som händer är ett inkörningsproblem?
Vi ser fram emot att kommunens revision gör en utredning.
/Socialdemokraterna i Kävlinge